Vad är egentligen en bra presentation?


Posted on 9th augusti, by admin in Okategoriserade. No Comments

 

etsa_ake040103117

Vad är egentligen en bra presentation? Övergripande kan man säga att en bra presentation är den som når ut till åhörarna. Enkelt, eller hur? När vi arbetar med presentationer använder vi oss av en enkel modell i fyra steg, den gör att man undviker vanliga fällor och fel.

1.  Syfte och budskap

Fundera över vilken effekt presentationen ska få. Är den ett samtalsstöd? Används presentationen för att öka försäljningen? Är det en presentation som ska användas av många, i olika sammanhang? Är det något som är svårt att förklara när du är ute hos kunderna? Vilken fråga är den vanligaste du brukar få? Vad vill kunderna veta? Hur säkerställer vi att det ni vill säga når ut? Hur gör vi en dialogskapande presentation? Hur gynnar ni merförsäljning? Vad ska den som lyssnar få med sig?

2. Struktur och innehåll

En presentation är inte samma sak som ett gäng powerpointbilder. Hur får publiken att göra det man vill? Skapa en presentation som berättar, i stället för beskriver. En grundläggande research och förberedelse leder oftast till bättre presentationer. Strukturera innehållet efter vad mottagaren vill veta. Vi använder den retoriska kurvan för att bygga struktur för hela presentationen.

 3. Grafisk form och framträdande

Låt bilden visa det som är viktigast just här och nu. Dela upp informationen på fler bilder hellre än att bilderna blir för kompakta. Hjärnan processar bilder 60 000 ggr snabbare än ord. Det är därför en god ide att stärka det du säger med en bild. Dessutom minns vi bildinformation sex gånger lättare än text.

Använd talmanus!  Papper,  läsplatta välj det sätt som passar dig.

En presentation kan läggas upp på många olika sätt. Vi väljer ofta att arbeta med klickbara presentationer. Vi ser en stor vinst med det när exempelvis fler ska använda samma presentation eller en presentation ska kunna användas och anpassas för  olika tillfällen. Man blir dessutom mycket mer avslappnad i sitt framträdande med en klickbar presentation där man fritt kan röra sig mellan bilderna. Vi kallar dessa Flexpresentationer.

 4. Dokumentation

Vad behöver publiken få med sig efter din presentation? En kort sammanfattning av de viktigaste punkterna? En mindre trycksak med ”fakta”? Undvik att efter ett föredrag skicka din presentation till publiken. Presentationen ska vara ett stöd för åhörarna att ta in det du berättar. Använd den inte som en broschyr.

Se presentationen som ett samtal…

Vi har arbetat med att skapa innehåll, struktur och budskap för presentationer, sedan 20 år. Slå en signal så berättar vi mer!

 

 




Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *