Det man binglar blir man bra på!


Posted on 16th mars, by admin in Okategoriserade. No Comments

 

Bingla-Nr-1-1Lagom till höstterminen 2015 kan Sveriges elever i åk 1–6 börja bingla. Bingel är ett digitalt läromedel – en fiktiv ö-värld som innehåller färdighetsträning i svenska, matematik och engelska. Läraren har tydlig överblick på elevernas resultat och kan ge individuella uppgifter till varje elev. Bingel har utvecklats av Sanoma utbildning i Belgien där det mycket framgångsrikt har använts i skolor under flera år.

– Bingel är digital färdighetsträning, som på ett nytt och roligt sätt stimulerar eleverna att träna och därmed lära sig mer, säger Susann Jansson som är förlagsredaktör med digitalt fokus på Sanoma Utbildning.

Varje elev skapar sin egen bingelkompis – sin avatar. Eleven kan forma hur avataren ser ut genom att exempelvis byta tillbehör mot sina intjänade pingping, såsom ny frisyr, hatt eller kläder. Pingping är en form av poäng som man kan byta till sig saker till sin avatar med, eller använda för att få spela ett belöningsspel. När eleven gör sina bingelövningar, genererar det pingping – Oavsett om man svarat rätt eller fel, eller om man är på svår eller lätt nivå får man lika många pingping. Belöningen baseras på träningsmängden, inte på resultatet. Läraren kan också tilldela extra pingping om någon elev kämpat extra bra med sina uppgifter.

Huset Makalösa har föreslagit publikationens namn, ansvarat för fotografering och bildval, formgivning/layout samt producerat innehåll och intervjuer.




Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *