Blogg


Årsrapport 2016 BB Stockholm

7th juni

BB STOCKHOLM. Barnbördshuset BB Stockholm AB ägs av Praktikertjänst AB (51%) och Stockholms läns landsting genom Danderyds sjukhus AB (49%).

BB Stockholm AB bedriver
– förlossningsvård på Danderyds sjukhus
– barnmorskemottagning i city, på Kungsholmen och Ekerö
– barnavårdscentral på Kungsholmen
– ungdoms­mottagning på Ekerö

Huset Makalösa har producerat Årsrapport BB Stockholm 2016 med ansvar för fotografering, form och layout samt original- och produktionsledning.



En presentation om att bygga en hållbarare och mänskligare värld

5th juni

WHITE ARKITEKTER. Det som från början startade som ett varumärkesarbete resulterade senare i en klickbar presentation vars uppgift blev att föra ut budskapet hur White Arkitekter genom digital teknik och nya innovationer hittar nya vägar för att bygga en hållbarare och mänskligare värld. Parallellt med presentationen skapades publicitet i media genom artiklar i bl a facktidningen Arkitekten.



Varumärkespresentation för en bredare marknad

5th juni

IDUN MINERAL är en svensk makeupserie som består av högrenade mineraler och säljs via apoteken i Sverige. Huset Makalösa har producerat en varumärkespresentation som har gett IDUN Minerals ett dialogskapande verktyg i positioneringen mot såväl den svenska som internationella marknaden.



Family Nr 1 2017

2nd juni

BB STOCKHOLM FAMILY. Vår idé med Family Magazine var att skapa en kundtidning med ett värdeskapande innehåll för att stärka varumärket. Intressanta reportage mixas med artiklar från egna verksamheten. Målgruppen är kvinnor genom hela livet. I vår roll har vi ansvarat för hela konceptet, allt från idé till layout och redaktionell text. Foto omslag: Daniel Roos.

 

 



feminæ 2017 − en tidning att läsa i väntrummet

27th maj

CEVITA CARE GYNSTOCKHOLM. Vårdgivaren Cevita Care GynStockholm utkommer årligen med tidningen feminæ som besökande patienter kan läsa i väntrummet eller ta med sig hem. Utgåvan av feminæ 2017 tar exempelvis upp relevanta och aktuella ämnen som att kvinnor i klimakteriet har börjat ta bioidentiska hormoner eller hur en ensamstående kvinna kan bli mamma genom assisterad befruktning. AB Huset Makalösa har producerat feminæ för tredje året i rad.



Jordemodern nr 5 2017

20th maj

SVENSKA BARNMORSKEFÖRBUNDET. Tema Internationella barnmorskedagen. Huset Makalösa producerar Svenska Barnmorskeförbundets tidskrift Jordemodern 10 ggr/år.



Läromedel 2017

7th april

SANOMA UTBILDNING. Läromedelskataloger för 2017 är klara! Huset Makalösa har koordinerat redaktion och grafisk produktion.



En ny lärprocess

27th mars

PTK. PTK arbetar för att förbättra villkoren och öka tryggheten på arbetsmarknaden. Utbildningsverksamheten omformas i enlighet med en ny lärprocess. AB Huset Makalösa har tillsammans med PTK deltagit i ett strukturprojekt som syftar till att ge kursledare ett kommunikativt verktyg som ska göra det enkelt att hitta och ge svar på varför den nya processen leder till ett bättre resultat.



Tema Mödrahälsovård

7th mars

JORDEMODERN NR 3 2017. Tema Mödrahälsovård. Huset Makalösa producerar Svenska Barnmorskeförbundets tidskrift Jordemodern 10 ggr/år.



Även en superhjälte behöver hjälp ibland.

26th januari

ONLYFORHEROES är återförsäljare och tillverkare av specialpedagogiska läromedel, material och hjälpmedel för barn och ungdomar med särskilda behov. Huset Makalösa har för OnlyForHeroes producerat en läromedelskatalog för förskolans elever.



Tema Individualiserad förlossningsvård

26th januari

JORDEMODERN NR 1−2 2017. På omslaget syns medlemmar ur styrelsen från organisationen Födelsevrålet. Foto Dominique Hernandez. Födelsevrålet är en demokratisk, fristående, partipolitiskt och religiöst obunden organisation för dem som vill engagera sig i en trygg förlossningsvård. Huset Makalösa producerar Svenska Barnmorskeförbundets tidskrift Jordemodern 10 ggr/år.



Bingla Nr 1 2017 Sanoma Utbildning

25th januari

Huset Makalösa har för Sanoma Utbildning producerat nyhetsbrevet Bingla 2017. Produkten heter bingel och är digital färdighetsträning för elever i årskurs 1-6.

 



BB Stockholm Årsrapport 2015

12th januari



Sanoma Utbildning 2016

20th december



The SCOR Sweden Re Nordic Life Insurance Conference 2016

2nd december



Jordemodern Nr 11 2016

20th november

Huset Makalösa producerar Svenska Barnmorskeförbundets tidskrift Jordemodern 10 ggr/år. Omslaget för Jordemodern Nr 11 2016 visar en bild från organisationen Spädbarnsfonden − Ballongsläpp vid familjehelgen 2016 − foto Mari-Cristin Malm. 



Svenska Barnmorskeförbundet

5th november



Jordemodern Nr 10 2016 Tema Forskningsresultat

29th oktober

Huset Makalösa producerar Svenska Barnmorskeförbundets tidskrift Jordemodern 10 ggr/år. Omslaget för Jordemodern Nr 10 2016 visar en doktorshatt − foto Henrik Dahlman. 

 

 



BB Stockholm Family Magazine Nr 1 2016

20th april



The SCOR Sweden Re Nordic Life Insurance Conference 2015

18th april



9 månader 2016 BB stockholm

13th april



Cevita Care Gyn Stockholm Feminae Nr 1 2016

2nd april



Jordemodern Nr 3 Mars 2016 Tema Flykting

2nd april



Bingla Nr 1 2016 Sanoma Utbildning

20th mars



Jordemodern 1-2 Januari-februari 2016 Tema Föräldragrupper

2nd februari



Jordemodern Nr 12 December 2015 Tema Sexologi

2nd februari



Jordemodern Nr 10 Oktober 2015 Tema Barnmorskeutbildning

2nd november



Hitta till BB Stockholm Family i MOOD Stockholm

2nd november



Jordemodern Nr 7-8 2015

25th augusti

Jordemodern är Svenska Barnmorskeförbundets tidskrift och medlemstidning som når ut till alla medlemmar i Svenska Barnmorskeförbundet – i stort sett landets alla barnmorskor – och till prenumeranter, bibliotek, högskolor, kliniker och andra aktörer inom vården för kvinnors hälsa i Sverige och Norden.

Makalösa ansvarar för produktionen av form, layout och originalframställning innan tryck.

 



Nära allt − BB Stockholm Family flyttar in hos Mood Stockholm

5th augusti

Familjen växer! Den 5 oktober öppnar BB Stockholm Family en av Stockholms modernaste barnmorskemottagningar med preventivmedelsmottagning på ny adress: Jakobsbergsgatan 17, 5 tr, Mood Stockholm. Den nya och centralt belägna mottagningen i Mood Stockholm ersätter mottagningen i Gamla stan.

Huset Makalösa har producerat affischer och flyttkort som ska uppmärksamma patienter att mottagningen flyttar till ny adress.

 



Polisförbundet – Yrkespolitiskt program

17th juli

En polis gör en vanlig arbetsdag flera enormt svåra avvägningar och hanterar etiska dilemman som andra kanske aldrig ens behöver konfronteras med. Polisförbundets yrkespolitiska program vill lägga grunden till en utveckling som gör att den enskilda polisen ska få bästa möjliga stöd i att utföra sitt svåra arbete på bästa möjliga sätt.

Huset Makalösa har producerat broschyr.

 

 



Sommarpratare 2015

16th juli

Huset Makalösa kör en favorit i repris!



Nyheter från GynStockholm

16th juli

Feminæ heter GynStockholms magasin som riktar sig till mottagningens patienter. Första numret tar upp angelägna ämnen som IVF, inkontinens och endometrios. Alla medverkande skribenter är verksamma läkare på GynStockholm. Behandlande läkare, Anna Almén Christensson, berättar om vikten av kontinuitet i relationen till patienten. Docent Folke Flam, medicinskt ansvarig, förklarar hur skonsam kirurgi kan göra skillnad för en patient som har fått skador i samband med förlossning. Dessutom ger Folke i en annan artikel en bild av svårigheten att inte kunna hålla tätt. Katarina Goude Barter har skrivit om när storken inte kommer och bidrar med sin expertis om barnlöshetsutredning och när det är dags att söka hjälp. Bo Anzén belyser hur det är att leva med sjukdomen endometrios och hur den mer säkert kan diagnostiseras med hjälp av en titthålsoperation, så kallad laparoskopi.

GynStockholm, som är en del av vårdkoncernen Cevita … Read More »



Lästips från ettan till sexan

15th juli

Hitta något för alla! Sanoma Utbildning inspirerar till läsning genom broschyren Lästips från ettan till sexan. Här presenteras spännande genres för precis rätt åldersgrupp på ett genomtänkt och strukturerat sätt med överskådliga uppslag. Elevernas läsbibliotek kan fyllas på med allt från sagor, rysare/Spänning, deckare/mysterier, fantasy/science fiction till vardagsdilemman samt med speciellt framtagna böcker för den första egna läsningen.

Huset Makalösa har ansvarat för formgivning och trycksaksproduktion.



GynStockholm Cevita Care

29th juni



Husläkarna Rimbo-Edsbro − Hela familjens mottagning

11th juni



Familjen växer. Barnmorskemottagningen och BVC har flyttat ihop.

29th maj



Svenska Barnmorskeförbundet

29th maj



Det man binglar blir man bra på!

16th mars

Lagom till höstterminen 2015 kan Sveriges elever i åk 1–6 börja bingla. Bingel är ett digitalt läromedel – en fiktiv ö-värld som innehåller färdighetsträning i svenska, matematik och engelska. Läraren har tydlig överblick på elevernas resultat och kan ge individuella uppgifter till varje elev. Bingel har utvecklats av Sanoma utbildning i Belgien där det mycket framgångsrikt har använts i skolor under flera år.

– Bingel är digital färdighetsträning, som på ett nytt och roligt sätt stimulerar eleverna att träna och därmed lära sig mer, säger Susann Jansson som är förlagsredaktör med digitalt fokus på Sanoma Utbildning.

Varje elev skapar sin egen bingelkompis – sin avatar. Eleven kan forma hur avataren ser ut genom att exempelvis byta tillbehör mot sina intjänade pingping, såsom ny frisyr, hatt eller kläder. Pingping är en form av poäng som man kan byta till sig saker till sin … Read More »



The SCOR Sweden Re Nordic Life Insurance Conference 2014

11th mars

The SCOR Sweden Re Nordic Life Insurance Conference 2014 ägde rum fredagen den 17 Oktober på Grand Hôtels Vinterträdgården. Lite speciellt för årets konferens var att The SCOR Sweden Re också passade på att fira sina hundra år som försäkringsbolag.

Makalösa har producerat boken om The SCOR Sweden Re Nordic Life Insurance Conference 2014.



Sanoma Utbildning MMXV 7-9 Läromedel

11th mars



Sanoma Utbildning MMXV Gymnasiet/Vuxenutbildning Läromedel

5th mars

Sanoma Utbildning Läromedel 2015.



Nyheter från BB Stockholm om graviditet och förlossning

24th oktober



Ett företag i tillväxt

11th augusti

Rusta växer snabbt och lönsamt och idag omfattar Rusta drygt 70 varuhus i Sverige. Tillväxtpotentialen är enligt bedömningar ytterligare cirka 30 varuhus inom landet. Den stora tillväxtmöjligheten finns på marknaderna utanför Sverige. Internationaliseringen av Rusta har just påbörjats och de första varuhusen i Norge öppnar under 2014. Efter etableringen i Norge, väntar ytterligare länder på sina första Rustavaruhus.

Makalösa har producerat broschyr, formspråk och innehåll till broschyren om Rusta – a growing company



En nyhet från Sanoma utbildning! Samlade trender som förändrar utbildningen

10th augusti

Hur kommer framtidens skola att se ut? En rapport för skolledare, lärare och pedagoger som vill hålla sig uppdate­rade på de mest framträdande trenderna och tendenserna inom utbildning – idag och imorgon. Skolan är en plats som ständigt står under utveckling och det kan vara en utmaning att följa med i alla förändringar. I Trendrapporten ges en beskrivande och förklarande bild av de trender som kan skådas i dagens och framtidens skola. Läs om Projektbaserat lärande, Adaptivt lärande, Edutainment, Storytelling, Utomhuspedagogik, Flipped classroom, Kollaborativt lärande, Förstärkt verklighet med mera. En spän­nande och framtidsbejakande läsning som kan bidra till ett enklare, roligare och mer effektivt skolarbete för både lärare och elever.



Vad är egentligen en bra presentation?

9th augusti

Vad är egentligen en bra presentation? Övergripande kan man säga att en bra presentation är den som når ut till åhörarna. Enkelt, eller hur? När vi arbetar med presentationer använder vi oss av en enkel modell i fyra steg, den gör att man undviker vanliga fällor och fel.

1.  Syfte och budskap

Fundera över vilken effekt presentationen ska få. Är den ett samtalsstöd? Används presentationen för att öka försäljningen? Är det en presentation som ska användas av många, i olika sammanhang? Är det något som är svårt att förklara när du är ute hos kunderna? Vilken fråga är den vanligaste du brukar få? Vad vill kunderna veta? Hur säkerställer vi att det ni vill säga når ut? Hur gör vi en dialogskapande presentation? Hur gynnar ni merförsäljning? Vad ska den som lyssnar få med sig?

2. Struktur och innehåll

En presentation är inte samma … Read More »



Vi önskar våra vänner en skön sommar!

8th augusti

Makalösa har enligt traditionen sammanställt en snabbguide i fickformat till årets sommarpratare och så här ser den ut 2014. Vi ses i augusti!



Vad kännetecknar en trygg förlossning?

8th augusti

På BB Stockholm är det en självklarhet att alltid ha vårdpersonal närvarande i rummet hos den blivande mamman under förlossningsarbetet. Det skapar trygghet och ökar patientsäkerheten, menar Ingela Wiklund, VD på BB Stockholm.

Makalösa har producerat annons för BB Stockholm.



Svenska Barnmorskeförbundets 10-punktsprogram för en God vård i samband med barnafödande

8th augusti

Syftet med 10-punktsprogrammet är att med stöd av vetenskap, klinisk erfarenhet, ett etiskt förhållningssätt samt sexuella och reproduktiva rättigheter beskriva Svenska Barnmorskeförbundets syn på vad som är God vård i samband med barnafödande.



Ökande trend för antalet förlossningar på BB Stockholm

8th augusti

Under 2013 föddes 4 146 barn och 4111 förlossningar skedde på BB Stockholm vilket motsvarar cirka 14,1 procent av länets alla förlossningar. En ökning med 3,5 procent jämfört med föregående år (3 972 förlossningar).



Sanoma Utbildning Läromedel 2014 Sexan till nian

2nd april



Svenska Barnmorskeförbundet Goda levnadsvanor symbol

2nd april

Svenska Barnmorskeförbundets projekt Goda levnadsvanor får ekonomiskt stöd av Socialstyrelsen inom ramen för Nationella riktlinjer för sjukdoms­förebyggande metoder, som pågår 2011–2014.



BB Stockholm Nattbarnmorskor

1st april



Goda levnadsvanor – barnmorskans samtal gör skillnad

31st mars

Goda levnadsvanor – en röd tråd genom livet. Svenska Barnmorskeförbundets projekt Goda levnadsvanor får ekonomiskt stöd av Socialstyrelsen inom ramen för Nationella riktlinjer för sjukdoms­förebyggande metoder, som pågår 2011–2014.



Sanoma Utbildning Läromedel 2014 Fyran till sexan

31st mars



Oikocredit Världens bästa investering Publikation nr 2

1st mars



Oikocredit gör skillnad med dina sparpengar – en ljusare framtid för fler

24th februari



Goda levnadsvanor

3rd februari

Goda levnadsvanor – en röd tråd genom livet. Svenska Barnmorskeförbundets projekt Goda levnadsvanor får ekonomiskt stöd av Socialstyrelsen inom ramen för Nationella riktlinjer för sjukdoms­förebyggande metoder, som pågår 2011–2014.



Camillas kläder Visitkort

2nd januari



Första numret av världens bästa publikation

4th juli

Oikocredit tar läsaren med på en guidad tur genom skilda världsdelar. I Afrika möter vi jordbrukskooperativet Kuapa Kokoo i Ghana som producerar den fantastiskt goda chokladen under varumärket Divine Chocolate. I Sydamerika, i landet Uruguay verkar COPAGRAN, ett jordbrukskooperativ inom vävning och ullproduktion. Ärkebiskop Anders Wejryd berättar varför ekonomisk rättvisa är en del av Svenska kyrkans fattigdomsbekämpning. En annan mycket positiv nyhet är att Fairtrade-märkta produkter såldes för drygt 1,5 miljarder i Sverige 2012. Publikationen Världens bästa investering är en investering för världens bästa har bland annat delats ut under Politikerveckan i Almedalen 2013.

Oikocredit är en kooperativ finansiell institution som erbjuder privatpersoner, företag och organisationer att placera sina pengar i socialt hållbara utvecklingsprojekt runt om i världen. Projekten ska uppfylla Oikocredits investeringskriterier: jobb- och inkomstskapande för missgynnade människor, vara kooperativ, finan­s­institutioner eller små och medelstora företag, ha tydligt fokus på … Read More »



Sweden Re Annual Report 2012

4th juli

The Company (Sweden Re) runs a reinsurance business for life, medical and accident insurance (collectively referrereinsurance business). The Company is responsible geographically for the Group’s life reinsurance business in the Nordic countries.



Att leda förändringen rätt

12th juni

Vitalis är Nordens största mötesplats för framtidens vård och omsorg. CGM Strategiska konsulttjänster ville positionera och stärka bilden av sitt erbjudande genom att närvara i detta relevanta forum.



The Sweden Re Life Insurance Conference

16th maj

The Sweden Re Life Insurance Conference, den sjuttonde i ordningen, ägde rum den 5 oktober 2012 i Vinterträdgården på Grand hotel i Stockholm.



Tema Goda levnadsvanor

3rd maj

Ohälsosamma levnadsvanor har stor betydelse för hälsan. Barnmorskor är den profession som har kommit längst när det gäller att tillämpa sjukdomsförebyggande metoder i praktiken.



Internationella barnmorskedagen 2013

2nd maj

Runt om i världen firas International Day of the Midwife via organisationen ICM, International Confederation of midwives. Svenska Barnmorskeförbundet har tagit fram en flyer med buskapet Världen behöver barnmorskor som ska delas ut i samband med det svenska firandet av Internationella Barnmorskedagen.

Makalösa har gjort formspråk och bildidé för Svenska Barnmorskeförbundets uppmärksammande av Internationella Barnmorskedagen 2013.



Att välja avancerad sjukvård i hemmet

2nd maj

Praktikertjänst Handengeriatriken ASIH vårdar svårt sjuka personer i deras eget hem, i Botkyrka, Huddinge, Nynäshamn, Tyresö och Haninge kommuner.



Världens bästa investering är en investering för Perpetua

2nd april

Perpetua Afram Donkor är sömmerska och kund hos Oikocredits partner Opportunity International Savings & Loans i Ghana. Perpetua har en liten butik där hon säljer sybehör och syr kläder och skoluniformer. Med inkomsterna från sin rörelse försörjer hon familjen och ser till att de fyra barnen får utbildning.

Kvinnor som får möjlighet till utbildning, äganderätt och ekonomiskt oberoende förändrar världen! De försörjer sin familj, ser till att barnen går i skolan och bidrar till lokalsamhällets utveckling. Oikocredit når närmare 26 miljoner människor i 70 utvecklingsländer – 85% är kvinnor. Genom att placera dina sparpengar hos Oikocredit kan du förändra livssituationen för kvinnor som Perpetua.

Makalösa har gjort annonsen som gick i tidningen Fönstret.



Aktiv rådgivning minskar risken för HPV

4th februari

Man brukar tala om tre steg för att minska risken att insjukna i livmoderhalscancer: Cellprovtagning, kondomanvändning och vaccination. Livmoderhalscancer orsakas av humant papillom-virus, HPV.

Barnmorskan Märta Widenbrant skriver i Jordemodern nr 11 2012 att barnmorskor måste ta en mer aktiv roll i det rådgivande mötet med kvinnan. Hon skriver vidare att ”I dag handlar det om att i efterhand hantera konsekvenserna av cellförändringar. Genom att verka proaktivt och engagera oss mer i åtgärder som kan förebygga livmoderhalscancer, kan vi öka kunskapen och minska antalet kvinnor som insjuknar. Genom att ställa rätt frågor och ge en bra information väljer ungefär hälften av alla kvinnor att vaccinera sig”.

Makalösa är en del av Jordemoderns redaktion som ansvarig för layout, formgivning och bildidéer.



Nyhet! Läromedelskataloger 2013

25th januari

Sanoma Utbildning förser Sveriges elever i alla åldrar med läromedel inom sju olika områden. Läromedel kan beställas via tryckta kataloger eller online på sanomautbildning.se

Makalösa har tagit fram form- och bildspråk samt producerat 2013 års kataloger.



Så här enkelt remitterar du till oss

24th januari

Vårdvalet förväntas medföra att fler patienter kommer att vårdas hemma. För att möjliggöra detta har kriterierna för inskrivning i ASIH breddats. De patienter som nu har möjlighet att remitteras till ASIH är de som inte kan ta sig till en mottagning eller vårdcentral för att få vård. Löwet ASIH har i sitt upptagningsområde skickat en informationsbroschyr till remittenter om de nya reglerna. Det tydliga budskapet lyder ”Så här enkelt remitterar du till oss”.

Löwet ASIH utför Avancerad Sjukvård i Hemmet i västra och nordvästra Stockholm samt Specialicerad Palliativ Slutenvård (SPSV) för patienter i hela Stockholms län.Verksamheten är bemannad dygnet runt och alltid tillgänglig för remittenter och patienter. Vårdinsatsen består av ett multiprofessionellt team av läkare, sjuk­sköterska, sjukgymnast, arbetsterapeut, kurator, dietist och undersköterska. Vården utförs – oavsett om den sker i patientens hem eller på palliativ avdelning – med kompetens, respekt, ansvar och … Read More »



Upplev pureandsimple.se

23rd januari

Pure and Simple är Stockholms första livsstilsbutik och en av Sveriges vackraste butiker. Att vara kund hos Pure and Simple är på många sätt en annorlunda och positiv upplevelse som talar till våra sinnen. I livsstilskonceptet kombineras exklusiva varumärken med lustfyllda happenings. Eller bara möjligheten att slå sig ner i lugn och ro med en doftande kopp espresso medan vacker musik strömmar genom rummen. Mode, inspiration och omtanke i ett och samma andetag. Sortimentet består av kläder och accessoarer från internationella och svenska toppdesigners, inredning samt böcker. Upplev Pure and Simple på pureandsimple.se eller besök butiken i Stockholm på Swedenborgsgatan 2 vid Mariatorget.

Makalösa skapade en visuell identitet för pureandsimple.se utifrån idén att erbjuda mode, inspiration och omtanke i en upplevelse. Butiken och livsstilskonceptets ljuvliga atmosfär har nu också överförts till internet och webbplatsen pureandsimple.se

 

 



Synchronizing Healthcare

22nd januari

CompuGroup Medical levererar IT till hälso- och sjukvård i hela världen. Rätt information, till rätt person i rätt tid ger en effektivare verksamhet och inte minst en patientsäkrare vård.

Ett omfattande tjänsteutbud för en krävande verklighet. CGMs produktportfölj är uppbyggd för att tillgodose stora delar av vårdkedjan. Företagets specialiserade lösningar har kunder inom regioner och landsting, privatmottagningar, laboratorier, skol- och företagshälsovård. Oavsett område har alla lösningar gemensamt att de optimerar informationsflöden. På så sätt frigörs tid för personalen att fokusera på sina respektive specialiteter och arbetet kan bedrivas effektivare med ökad vårdkvalitet.

Makalösa har gjort bildval, form och innehåll till ett flertal broschyrer enligt CGMs övergripande grafiska identitet.



AutoCurious

18th januari

År 2006 beslutade EU att genomföra projektet AutoCure, ett forskningsprojekt i Europa med fler än 100 forskare från tolv EU-länder. Syftet var att sprida kunskap om genetik, immunologi och biobanker för att öka intresset för autoimmuna sjukdomar och nya effektiva behandlingsmetoder.

Makalösa var delaktiga i det sameuropeiska projektet och producerade tidningen AutoCurious som distribuerades till alla AutoCure’s partners i Europa.



Vi möter dig där du är

15th januari

I januari 2013 har BB Stockholm Family synts med annonsering i Stockholms tunnelbana. Budskapet Gravid, kär och galen eller nyfödd? Vi möter dig där du är vänder sig till människor i alla åldrar och dess olika utgångslägen. BB Stockholm Family’s filosofi är att se alla människors behov vilket är en grundläggande förutsättning för god vård. Vården utformas så att man i alla möten blir sedd och respekterad. Det är viktigt för kvinnor att vara delaktiga och kunna fatta beslut runt sitt val av preventivmedel, sin graviditet, födande och att få kontinuitet i kontakten med vården.

BB Stockholms verksamhet består av barnmorskemottagningar, barnavårdscentral, ungdomsmottagning, preventivmedel och drop in. Mottagningar finns i City, Ekerö, Gamla Stan och Kungsholmen.

Makalösa har tagit fram budskap och formspråk för kampanjen.

 



Nyhet! cevitacare.se

15th januari

CevitaCare är ett privatägt vårdföretag, som startades av Docent Folke Flam och Medicine Doktor Steffan Lundberg. Idag har Cevita Care vuxit till att omfatta flertalet mottagningar och tre verksamhetsområden. De fyra grundpelarna i CevitaCare’s verksamhet är kompetens, medicinsk säkerhet, omtanke och värme – värden som även ska prägla företagets kommunikation utåt. Hösten 2012 lanserades cevitacare.se som en gemensam plattform för de olika verksamheterna inom bolaget.

Makalösas uppdrag var att skapa ett cevitacare.se som å ena sidan kunde fungera som bas för ett modernt och snabbväxande vårdföretag bestående av flera dotterbolag och å andra sidan vara en sammanhållande, trygg och informativ källa för de besökare som kommer till webbsidan. En viktig uppgift var att skapa en dynamisk balans mellan företagets hårda och mjuka värden – kompetens och medicinsk säkerhet i överensstämmelse med omtanke och värme. Besökarna på sidan möts av moderbolaget CevitaCare och … Read More »



Pigg hundratjugosexåring i ny design

14th januari

Jordemodern som är Svenska Barnmorskeförbundets tidskrift och medlemstidning utkom med sitt allra första nummer år 1888. Från och med nr 1 2013 har den 126-åriga tidskriftens framsida fått ett nytt utseende. Ett viktigt önskemål från förbundet var att behålla Jordemoderns logo i frakturstil från 1888 när tidningen startades. Första nummer med omslag i ny design är januari-februari nr 1-2 2013, tema reseberättelser.

Jordemodern når ut till alla medlemmar i Svenska Barnmorskeförbundet, i stort sett landets alla barnmorskor, och till prenumeranter; bibliotek, vårdhögskolor, kliniker samt andra aktörer inom vården för kvinnors hälsa i Sverige och Norden. Tidskriftens innehåll utgår från förbundets tidningspolicy med aktuella ämnen, artiklar och insändare från medlemmar, barnmorskor och andra som bidrar med texter. I Jordemodern annonseras förbundets egna stipendier, möten och konferenser samt lokalföreningarnas medlemsmöten. Läs mer på barnmorskeforbundet.se

 



Prata om sex och preventivmedel

11th januari

”Prata med oss om sex och preventivmedel, vi är experter” är ett av budskapen i BB Stockholm Family’s webkampanj som pågår under januari 2013. Utmaningen var att hitta ett tilltal som väcker de ungas intresse och engagemang att orka och våga kliva över tröskeln till ett kostnadsfritt drop in-besök om sex och preventivmedel.

BB Stockholm Family välkomnar unga mellan 13 och 23 år att göra ett kostnadsfritt drop in-besök (tidsbeställning) hos på deras ungdomsmottagning. Där arbetar barnmorska, kurator och gynekolog tillsammans för att stötta och hjälpa den som t ex behöver preventivmedel, vill göra klamydiatest eller är orolig över graviditet.

Makalösa har tagit fram budskap och formspråk samt producerat banners.

 



Den sociala avkastningen

11th januari

Oikocredit är en världsomspännande finansiell institution som med hjälp av 45 000 investerare och 900 projektpartners ger 26 miljoner människor i 70 utvecklingsländer möjlighet till bättre levnadsvillkor. Det gör dem till en av världens största finansiärer av utvecklingsprojekt med privat kapital genom att tillhandahålla lån och riskkapital till entreprenörer via lokala mikrofinansorganisationer, och direkt till kooperativ, Fairtrade och sociala företag runt om i världen. Sedan starten 1975 har investerarna erbjudits möjlighet till dubbel avkastning på sitt kapital – den sociala avkastningen som består i förbättrade levnadsvillkor för miljoner människor och den finansiella avkastningen som historiskt varit 2% per år. År 2008 öppnade Oikocredit det svenska kontoret för att kunna erbjuda bästa service till sina investerare.

Makalösa har tagit fram annonsmanér och annonsering har skett i t ex Svenska Kyrkans Tidning, Sändaren, Dagen och Omvärlden.



Hej, välkommen på drop in!

16th november

BB Stockholm Family välkomnar unga mellan 13 och 23 år att göra ett kostnadsfritt drop in-besök eller tidsbeställning på deras ungdomsmottagning. Där arbetar barnmorska, kurator och gynekolog tillsammans för att stötta och hjälpa den som t ex behöver preventivmedel, vill göra klamydiatest eller är orolig över graviditet.

Makalösa har tagit fram formspråk och innehåll för en vykortsserie som ska sprida budskapet om drop in.



Världens bästa investering

20th september

Det som började med en idé för att bekämpa fattigdom vid Världskyrkomötet i Uppsala 1968 – är idag en världsomspännande finansiell institution som med hjälp av 45 000 investerare och 900 projektpartners ger 26 miljoner männi­skor i 70 utvecklingsländer möjlighet till bättre levnadsvillkor.

Oikocredit är en av världens största finansiärer av utvecklingsprojekt med privat kapital som tillhandahåller lån och riskkapital till entreprenörer genom lokala mikrofinansorganisationer, och direkt till kooperativ, fairtrade och sociala företag runt om i världen. Sedan starten 1975 har investe­rarna erbjudits möjlighet till dubbel avkastning på sitt kapital – den sociala avkastningen som består i förbättrade levnadsvillkor för miljoner människor och den finansiella avkastningen som historiskt varit 2% per år. 2008 öppnade Oikocredit det svenska kontoret för att kunna erbjuda bästa service till sina investerare.

Makalösa har tagit fram form och innehåll till annonsen som gick i tidningen Omvärlden.

 

 

 



En koncernpresentation i flex

20th september

Vem vill höra vad? Vad ska den som lyssnar få med sig? Vilken blir upplevelsen av Praktikertjänst när man hört presentationen? Allt med målsättningen att öka rekryteringen och ytterligare stärka bilden av Praktikertjänst.



Välkommen Ernestine

14th september

Alldeles nyritade teckensnittet Ernestine i skärningen light ersätter den tidigare spärrade Helvetican i BB Stockholms logotyp. Nytt är också namnet BB Stockholm Family som representerar BB Stockholms öppenvård som är barnavårdscentral, barnmorskemottagning, preventivmedelsrådgivning samt ungdomsmottagning.



Presentera det som är viktigast just där och då

4th september

Med hjälp av vår metodik kan du säkerställa att du pratar om det som mottagaren är intresserad av. Vi visar hur du kan tala utifrån målgruppens önskemål och frågeställningar och anpassa presentationen efter hand. Och hur en genomtänkt struktur kan skapa merförsäljning och vara ett pålitligt verktyg för att kommunicera det som är viktigast just där och då.

I linje med vår filosofi skräddarsyr vi varje seminarium utifrån dig och dina kollegors utmaningar när det gäller personlig framställning. Välkommen att ringa oss på 08-615 16 60 så berättar vi mer om Frukostseminarium med innehåll.



BB Stockholm Årsrapport 2011

30th augusti

Årsrapporten presenterar verksamheten i korta drag och riktar sig till medarbetare inom bolaget, ägare, samarbetspartners, beställare och politiker.



Gör det sjuka så friskt som möjligt

20th augusti

Handengeriatriken stödjer det friska – både i vården och i verksamheten. Att motverka ohälsa och göra det sjuka så friskt som möjligt, med minimerade risker för patienten vid undersökning och behandling, är det övergripande målet. Resurserna inriktas på att stödja det friska och bidra till att patienterna uppnår en så god livskvalitet som möjligt. Arbetet och inställningen präglas av ledorden tillgänglighet, kompetens och respekt. Höga mål, kräver en noggrannhet i utförandet, men också i uppföljningen, kvalitetsbokslutet visar hur väl de uppställda målen har uppnåtts.

Handengeriatriken är en geriatrisk specialistverksamhet som sedan många år bedrivit geriatrisk och palliativ vård inom Praktikertjänstkoncernen. Den geriatriska verksamheten omfattar två slutenvårdsenheter för akutgeriatrik och rehabilitering, samt öppenvårdverksamhet med Hemrehabilitering, Dagrehabilitering och Minnesmottagning.

Makalösa har valt bilder, gjort formspråk och innehåll till Handengeriatriken Kvalitetsbokslut 2011.



Vi ses i augusti

4th juli



bbstockholm.se

14th mars

Vi skapade en webb med syftet att spegla varumärkets position på marknaden. Varumärkets kärnvärden är; professionalism, trygghet, kvalitet kontroll, delaktighet, kontinuitet och det personliga bemötandet.

Med tydliga ingångar ska besökarna ledas direkt till det område de är intresserade av. Möjligheten för respektive enhet att målgruppsanpassa både innehåll och utformning och gjorde det enklare för besökaren att direkt hitta till relevant information.

Webbredaktion för BB Stockholm. Genom vår webbredaktörstjänst säkerställer vi att BB Stockholms webbplats underhålls korrekt. Vi säkerställer ett gott resultat även efter att webbplatsen lanserats.

Genom ett tätt uppdateringsintervall ger vi BB Stockholm möjlighet att profilera sig inom viktiga ämnen som träning, amning, forskning och utveckling. I uppdraget ingår även att bevaka och sammanställa hur webbplatsen används.



Nyhet! Sjöbefälen

12th mars

Nya publikationen Sjöbefälen är det senaste tillskottet i utbudet av Sveriges tidskrifter. I februari 2012 landade den nydesignade tidskriften hos sina läsare. När Sjöbefälsförbundet och Sveriges Fartygsbefälsförening gick samman för att skapa ett starkare förbund följde också uppgiften att göra om förbundens två medlemstidningar till en gemensam publikation. Utgångsläget var att hitta ett uppdaterat och engagerande uttryck, att göra tidskriftens innehåll intressant och relevant för förbundets medlemmar. Sjöbefälen är medlem av Sveriges Tidskrifter.

Makalösa har tagit fram formspråk för tidskriften Sjöbefälen. Anslaget står på klassisk bas med traditionell typografi och layout, men innehåller också mer oväntade inslag som ger tidskriften en modern och aktuell känsla.



Sanoma utbildning

15th januari

Sanoma Utbildning som är ett Sveriges ledande läromedelsförlag förser Sveriges elever i alla åldrar med läromaterial inom sju olika områden: Förskola och grundskola Fk–6, samhällsvetenskap och företagsekonomiska ämnen, engelska och moderna språk, svenska från åk 4 till och med gy/vux och sfi/svenska som andraspråk, matematik och naturvetenskapliga ämnen, vård och omsorg samt högskola och näringsliv.

Makalösa har tagit fram form- och bildspråk samt producerat 2012 års kataloger.



Uppdaterade nyheter om Fujitsu

13th januari

Fujitsus kundtidning Updated ger ett aktuellt och greppbart intryck av vad som är på gång inom koncernen. Fujitsu ville skapa ett forum där både kunder och anställda kan överblicka företagets komplexa utbud av lösningar. Innehållet i Updated utgår från ett tema med problematik, frågeställningar och forskning, ingångar som kan kännas angelägna för t ex en beslutsfattare.

Makalösa har tagit fram formspråk för Updated samt ansvarar för tidningens redaktion och artiklar.



The Ciber News Journal

11th januari

The Ciber News Journal är ett varumärkesbyggande kundtidningskoncept skapat för IT-företaget Ciber. Kundtidningen utgör en informativ kanal för den som är intresserad av vad företaget Ciber kan erbjuda i form av kunskap, mervärden och tjänster.

Makalösa tog fram formspråk och ansvarade för produktionen av tidningen The Ciber News Journal.



Ditt resemedicinska centrum

22nd december

CityAkuten vet vilket vaccin du behöver, vart du än ska åka i världen. Wasa Vaccination har alla vaccin i lager och alltid infektionsläkare på plats. Budskapet lyder ”Vaccinera dig tryggt hos oss – ditt resemedicinska centrum. Solen är inte det enda du måste skydda dig mot.”

Makalösa har tagit fram form och innehåll till annons publicerad i När & Fjärran.



Redesign Officerstidningen

28th januari

Officerstidningen är Officersförbundets medlemstidning som kommer ut med nio nummer per år. Officersförbundet är fack- och yrkesförbundet för soldater, sjömän eller officerer som är antställda hos Försvarsmakten samt för dem som studerar till yrkesofficer.

Makalösa har gjort en redesign av Officerstidningens visuella identitet. Utgångsläget var att ge tidningen en uppdaterad form som i högre grad kan tilltala de yngre medlemmarna i förbundet.